Voge je pomerne mladá značka motocyklov a jej sortiment zatiaľ nie je extra široký. Nemôže však chýbať športovo ladený naháč strednej triedy, takéto motorky jednoducho patria k tým najpopulárnejším a najrozšírenejším. Voge preto logicky chce loviť aj v týchto vodách…
Motorky Voge sa už u nás v redakcii párkrát objavili, no stále môžeme hovoriť o pomerne málo známej značke. Tá však nezačínala „od nuly“, výrobca Loncin ťaží z bohatých skúseností s výrobou pohonných jednotiek pre viacero svetových producentov. Keď mali k dispozícii viacero typov pohonných jednotiek, prednedávnom si povedali, že by nebolo na škodu vyrábať aj kompletné motocykle.
Polliter je základ
Kubatúra okolo 500 kubíkov je pomerne obľúbená a aj samotné Voge ponúka viacero modelov. Univerzálny športovo ladený naháč jednoducho nesmie chýbať, je častou voľbou pre menej skúsených jazdcov, dámy, ale aj tých, ktorí hľadajú kompaktnú motorku „do koča aj do voza“, alebo, lepšie povedané, do mesta, aj na okruh. Navyše, stroje v tejto kubatúre tak akosi samozrejme spĺňajú limity pre vodičák skupiny A2, teda výkon do 35 kW a aj preto bývajú prvou voľbou motorkárskych nováčikov s čerstvým vodičákom.
Žiadna hračka
Napriek tomu, že motorky v tejto kubatúre sú všeobecne považované za „začiatočnícke“, alebo „babské“, Voge 500R tak pri stretnutí naživo nepôsobí. Je síce tvarované relatívne kompaktne, ale zároveň sa dá povedať, že v rámci tejto kategórie ide o poriadny kus stroja. Bez problémov sa naň zmestí aj urastený chlapík s výškou pokojne aj 190 cm. Na druhej strane však treba povedať, že s ovládaním nebudú mať problém ani nižšie postavy, sedadlo je dostatočne nízko na to, aby ste bezpečne došliapli na zem, ani za riadidlami sa netreba nijako extra naťahovať. V skratke by sa to dalo zhrnúť asi tak, že motorka je športovo kompaktná, ale zároveň dostatočne urastená na to, aby nebola považovaná za detskú hračku. Dospelácky, ale hlavne športový vzhľad dokresľujú aj LED-kové svetlá, spolu s takými detailami, ako sú trojrozmerné logá na kapotáži, dodávajú motorke „vážnosť“. Svetlá však našťastie nie sú len módnou záležitosťou a reflektor krája nočnú tmu skutočne statočne, hlavne v režime diaľkového svetla.
Dojem drsňáka
Športovo ladený charakter naznačuje nielen dizajn, ale okamžite po naštartovaní aj zvuk. Je zdravo sýty, nie príliš utlmený. S rastúcimi otáčkami rastie aj drsnosť prejavu tohto agregátu. Dojem športovca umocňuje aj celkovo kratší sekundárny prevod. Jednoducho povedané, motor reaguje na pridanie plynu svižne a ochotne, zrýchlenie je citeľné v širokom spektre otáčok. Agregát dokonca znesie aj extra nízke otáčky na úrovni 2.000 ot./min. Na šiestom prevodovom stupni sa tak pokojne môžete zakrádať aj 40-kou a dvojvalec neprotestuje. Ani v pomalej mestskej premávke tak veľa starostí s radením mať nemusíte.
O niečo viac nervozity motor prejavuje na opačnom konci otáčkového poľa. Pri rýchlosti 130 km/h sa už približuje k hranici 7.000 ot./min. a okrem dravého zvuku vás zásobuje už aj vibráciami. Nie je to nič nepríjemné a v zápale športovej jazdy naopak celkom prijateľné. Horšie by to bolo, keby ste v týchto rýchlostiach chceli absolvovať dlhšiu cestu. Na diaľnici by to po čase začalo byť celkom otravné. Športovo ladený naháč však diaľkové cesty nemá v popise práce. Ideálne sa motor cíti na pokrútených cestičkách, kedy v prevodovke striedate povedzme štvorku s päťkou. Motor krásne ťahá v širokom pásme od troch tisíc do povedzme sedem, či osem tisíc. V takýchto podmienkach ani spomínané vibrácie neotravujú. Práve naopak, umocňujú športový dojem.
Vyvážený celok
V oblasti podvozku už Voge 500R taký drsňák nie je. Použité komponenty nie sú top-super, ale
to v tejto strednej triede snáď nikto nečaká. Práve naopak, funkčnosť sa tu musí skĺbiť s ekonomikou a keď sa to podarí, výsledok môže byť taký príjemný a vyvážený, ako v prípade tejto motorky. Neohúri
vás, ale zároveň vám splní všetko to bežné, čo potrebujete a ako bonus vám dá pocit istoty. Pruženie nie je extra športovo drsné, motorka vás nevytrasie ani pri horšej kvalite cesty, ale na druhej strane je natoľko tuhé, aby ste mali od kolies dobrú odozvu. Na tom má veľký podiel aj voľba pneumatík, parádne Pirelli Angel GT sú skvelou voľbou a na celkovú ovládateľnosť, hlavne vo vyšších rýchlostiach, majú nepochybne veľký vplyv. Brzdy sú takisto zlatý stred. Idú na vec postupne a čitateľne a nezaskočia ani nováčika. Zato spomaliť motorku spoľahlivo dokážu. Voge je síce nováčikom na trhu, ale ide na vec ako skúsená líška. Všetko je tu namiešané „tak akurát“. Aj tie skôr spomínané vibrácie k charakteru tejto motorky jednoducho patria – dodávajú dojem drsňáka. Podvozok však myslí na to, že táto kubatúra je doménou začiatočníkov a podáva im pomocnú ruku. Pruženie a brzdy vyžehlia začiatočnícke chyby a ochotne spolupracujú. Motor vám teda dodá sebavedomie a primeranú dávku adrenalínu, podvozok zasa postráži, aby ste tie adrenalínové situácie ustáli bez zranení na tele a škrabancov na technike…
MOTOR Typ motora: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec, štyri ventily na valec, zdvihový objem: 471 ccm, kompresný pomer: 10,7 : 1, maximálny výkon: 34,5 kW (46,2 k) pri 8.500 ot./min., najvyšší krútiaci moment: 42,5 Nm pri 7.000 ot./min., príprava zmesi: elektronické vstrekovanie, zapaľovanie: elektronické, štartér: elektrický, prevodovka: šesťstupňová, spojka: viaclamelová, v olejovej náplni, sekundárny prevod:
reťaz
PODVOZOK Rám: oceľový rúrkový, odpruženie: vpredu: teleskopická vidlica up side down, priemer klzákov 41 mm, vzadu: jedna pružiaca a tlmiaca jednotka, brzdy vpredu: dvojitá kotúčová s priemerom 298 mm, dvojpiestikové strmene, vzadu: kotúčová s priemerom 240 mm, jednopiestikový strmeň, kolesá: zliatinové, pneumatiky: vpredu: 120/70-17“, vzadu: 160/60-17“.
ROZMERY Rázvor: 1.450 mm, výška sedadla: 785 mm, objem palivovej nádrže: 17 l, pohotovostná hmotnosť: 190 kg, cena: 5.790 eur.
Motocykel na test zapožičal: Gorex
TEXT: P. LOVÍŠEK, FOTO: AUTOR